Ne maradj le a legjobb írásainkról!

Kövess minket Facebookon.

feo

Iratkozz fel hírlevelünkre és mi elküldjük neked a legizgalmasabb cikkeinket.

bezárom

www.feo.hu
  • FEO.HU

  • Kis színes
  • Mobilitás
  • Otthon vidéken
  • Kultúrkitérő
  • Gazdálkodj okosan
  • Csak egy lépés
  • Gasztronómia

A motivációra és a testi-lelki állóképességre meg lehet érni

Interjúk

Gasztrohegy upgrade – Badacsony magasabb sebességbe kapcsol

Kultúrkitérő

Tisztelgés a BUENAVISTA SOCIAL CLUB elött

Kultúrkitérő

A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

Mobilitás

Mindentudó vitaminok és a stroke

Kis színes

Ilyen hatással van rád a napfény: energikussá, de nyugtalanná is tehet

Kis színes

Életet ment vagy hamis biztonságérzetet ad?

Otthon vidéken

Már tudjuk, hogy Önnek melyik a kedvenc fánkja!

Gasztronómia

Költséghatékony, változatos és az életmódváltásba is beilleszthető fogás: így készítsük el a tökéletes szendvicset

Aktuális
  1. Mobilitás
  2. Nomen est omen – Kia Stinger 3.3 GT

Nomen est omen – Kia Stinger 3.3 GT

  • december 05, 2019
  • Komment

Ha valakit egy sikeres és számos harcban bizonyított amerikai föld-levegő rakétáról neveznek el, annak pont így kell viselkednie. A KIA-nál viszont bizonyára csupa pacifista dolgozik, így itt csak a sebesség miatt lett a 2017-ben született gyermek neve azonos egy tömegpusztító fegyverével.

A hivatalos történet alapján a 2011-ben Frankfurtban bemutatott GT tanulmány alapján készült el a Stinger. Érdekességképpen az elmondható, hogy a Hyundai Genesis/KIA K9 szedánoknak is ez a tanulmány volt az alapja. A KIA fejlesztőközpontját már a siker elindulása előtt Európába telepítették és számos neves fejlesztőt igazoltak le a BMW-től és az Auditól. Nem hiszem, hogy bármi más kellene a fejlesztéshez, és ezt bizonyítja a Kia, mint töménytelen mennyiségű pénz és importált know-how a német márkáktól. Ez viszont csak az „unalmas” hivatalos story.
Amikor megláttam a Stingert és elkezdtem vezetni a 3.3 literes V6-os motoros csúcsváltozatot, akkor a fejemben egy másik születési koncepció jutott az eszembe. A Stinger egy amerikai izomautó és egy Porsche Panamera törvénytelen gyermeke, aki Dél-Koreában született. Valószínűleg a születési hely miatt lett kisebb, mint a szülei, de egyébként minden másban nagyon hasonlít rájuk. A jó értelemben vett nyers, brutális erő alapján ez egy muscle car, az amerikai autókhoz képest lényegesen lágyabb vonások, az 5 ajtós szedán formajegyek alapján pedig határozottan Porschés. Ami pedig különlegessé teszi, hogy az alapverzióban lévő hátsókerék hajtás, a vezetési élmény miatt pedig talán még egy kicsit BMW-s érzést is kapunk. (ezt a rokonságot, most nem firtatom) A GT-ben nem választhatunk, és kizárólag összkerékhajtást kaphatunk. De valahogy ebben a változatban is benne maradt a hátsókerék hajtás által adott vezetési élmény. Zabolátlan, brutális, leírhatatlanul izgalmas. De ne vágjunk egyből a közepébe…

Soha nem gondoltam volna, hogy a KIA ilyen autót fog alkotni. Biztos ez valami rossz beidegződés miatt lehet, mert valahogy az kódolódott belénk, hogy luxus márkák készíthetnek csak ilyen autókat. Greta Thunberg juthat az eszünkbe, ahogy felkérdezi a KIA-t: How dare you? De Dél-Koreában nem foglakoznak a tradíciókkal és felülírják azokat a szabályokat, amit megtanultunk, és igen, meg merték tenni. Az SUV mánia közepén, amikor minden négykerekűt minimum 10 cm hasmagassággal növelnek, a környezetvédelem és a downsizing idejében, amikor akár 1000cm3 motort tesznek középkategóriás autókba a KIA egy normál méretű sportszedánt készít. Felrúgja a „hagyományt, hogy 300Le fölötti, jól felszerelt autók kizárólag a leggazdagabbaknak készülhetnek, és ha nem is a tömegek számára, de emészthető árban kínálja a Stingert. Azt voltunk kénytelenek elfogadni a német autógyáraktól, hogy egy ilyen autónak az ára 20, de sokkal inkább 30 millió forint fölötti árcédulával kell, hogy rendelkezzen. A Stinger GT 18millió. Ez a pénz sem kevés első hallásra, de amit kapunk az minden más autógyárnál legalább 50%-kal több.

Az első dolog, amivel találkozunk, ha autót vezetünk, az nem a külseje, hanem a kulcsa. Amióta a legtöbb autó kulcs nélkül indul a slusszkulcsok megváltoztak. Van olyan márka, aki egy pillekönnyű műanyagot darabot ad, néhány gombbal, és van olyan, aki egy „kvarcjátékot”, ezernyi funkcióval. A Stingerhez egyik sem illik és ezt kiválóan megérezték a tervezők és talán a legdögösebb kulcsot alkották, amivel valaha találkoztam. Van súlya, bőrrel bevont tökéletes darab, aminek az élén vannak a szépen ívelt gombok. Ha van Car Key of the Year, akkor muszáj lesz nevezni ezt a kulcsot.

A légbeömlők a sárvédőn, a motorháztetőn egyediek, erőteljesek és sportosak, hűen ahhoz, amit ez az autó képvisel, de közben megvan benne miden fontos jel, hogy ez egy ízig-vérig KIA, az izmosabb fajtából.

De a sok-sok dizájn elem nem érne semmit, ha nem rejtené magában a korábban említett 370Le-s és 510Nm nyomatékot leadni képes erőforrást. Hogy mit jelent ez? Hát azt, hogyha a mód kapcsolót Sport vagy Sport+ állásba helyezzük és határozottan nyomjuk a gázpedált, akkor ki-ki vérmérséklete szerint Istent vagy egy lány könnyűvérű édesanyját kezdi emlegetni, miközben fülig ér a szája. A hanghatást itt is fokozza a hangszóró, amit fölöslegesnek tartok egy V6-os motornál, de a koreaiak ezek szerint nem akartak a véletlenre hagyatkozni. A hatalmas teljesítményt, és ez tényleg nem túlzás, hiszen ne felejtsük, hogy a bajor márka M betűt biggyeszt egy ilyen teljesítményhez, egy hosszú, nagy tömegű karosszéria rejti. 1800 kg feletti tömege és 4,8m hossza, ahol a tengelytáv 2,9m felsőkategóriás méreteket súrol. A Mercedes CLS, ami formájában „hasonló”, csak pár cm-rel nagyobb csupán. Egy ilyen méretű autóval 4,9mp alatt 100-ra gyorsulni fantasztikus élmény. Basszus, tényleg veszettül jó! Mindezt pedig egy teljesen luxus környezetben tehetjük meg. A felszereltség tartalmaz minden vezetéstámogató extrát, minden lehetséges módon állítható memóriás sportüléseket, melyek azon kívül, hogy fűthetőek, természetesen szellőztethetőek is. A belső térkialakítás nem a legmodernebb KIA belső, amit valaha láttam. Lehet a legújabb KIA modellek tették nagyon magasra a mércét. Egyáltalán semmi baj nincs vele, jó helyen van minden, pofon egyszerű a kezelhetősége, jól átlátható és a mai divatnak megfelelően a középkonzol tetején ott van az érintőképernyős „tablet”. Talán szebben is oda lehetett volna tenni, de egyrészt ott van, másrészt kit érdekel a konzol szöge, amikor egy családi méretű sportkocsi veszi körül, és ami örök fiatalságot ad számára vezetés közben. A ráncok egyedül akkor jelenek meg, ha a benzinkúthoz érkezünk. Rendben, én elhiszem, hogy a KIA laboratóriumában olyan mérnök is dolgozik, akinek a jobb lába 30cm-rel rövidebb és nem éri el a gázpedált, így valós adatokat tartalmaz a katalógus. (8,5 városon kívül és 10,6 vegyes használatban???) De én nagyon-nagyon koncentrálva és komoly erőt véve magamon, 110-es autópálya tempónál értem el, hogy 11,2 legyen a fogyasztás. De ez teljesen mazochista dolog ezzel a brutálisan erős kocsival, ami tempóra született. A katalógus szerinti végsebessége 270km/h. A lényeg, hogy normál használat mellett 15-16 liter között fog vegyes használat mellett fogyasztani a Stinger. Igen, és városban ennél is többet. Szóval nem egy spórolós autó.

Más „hibát” viszont nem találtam. Igazán sportos forma, remek utastér és kiváló nagy csomagtartó egy olyan motorral, ami ámulatba ejtő. Egyszóval tökéletes családi autó (is). Így eszembe jutott Bazsó Gábor gondolata, amikor sok évvel ezelőtt egy Subaru Impreza WRX Sti teszt után azt javasolta, hogyha az asszony nem támogatja annak az autónak a vásárlását, mint családi autó, akkor van megoldás. Váljunk el! Hát, ha akkor nem tettük meg és most hasonló problémába ütközünk, akkor nekem sincs jobb ötletem.

  • kia stinger

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Kommentek

feo.hu

    FEO.HU

    Kapcsolódó cikkek

    Mobilitás
    KIA Niro PHEV egy igazán praktikus jármű
    KIA Niro PHEV egy igazán praktikus jármű

    Ha olyan autót keresünk, amely divatos, megbízható, olcsó fenntartású, modern technikát rejt magában, zöld rendszámot kaphat, hosszú útra is elindulhatunk vele, mert nem vagyunk kitéve annak, hogy találunk-e elektromos töltőt és mindamellett kényelmes családi autó, amelynek az ára is elérhető, akkor nem sok autó közül választhatunk. Az egyik lehetséges megoldás a Niro Plug-in.

    olvass tovább
    Mobilitás
    A fullos háromhengeres – KIA Ceed 120 T-GDI Gold
    A fullos háromhengeres – KIA Ceed 120 T-GDI Gold

    2020 válasza a környezetvédelmi problémákra természetesen a hibrid és az elektromos. De amennyiben maradni akarunk a hagyományos erőforrások mellett, mert a pénztárca, vagy éppen a józan ész azt diktálja, hogy a fenti kettő tökéletesen fölösleges, avagy értelmetlenül drága, akkor hétköznapi ember a háromliteres motor helyett a háromhengerest tudja választani.

    olvass tovább
    Mobilitás
    Minden benne van, ami kell – KIA Xceed Plug-in
    Minden benne van, ami kell – KIA Xceed Plug-in

    Ha receptes könyvet kellene írni autó témában és azokat az alapanyagokat kezdeném felsorolni, ami biztosan kell ahhoz, hogy sikeres modell jöjjön létre, így kezdeném: Végy egy emelt hasmagasságú autót, amely se nem túl nagy, se nem túl kicsi. Legyen plug-in, mert az már kellőképpen zöld és enélkül 2020-ban sokkal nehezebb bármit tálalni. Hát így kezdődik az Xceed plug-in története.

    olvass tovább
    Mobilitás
    Parádés Picanto – Kia Picanto teszt IV. rész
    Parádés Picanto – Kia Picanto teszt IV. rész

    Tipikus szemléltetője annak, amikor a kevesebb néha több!

    olvass tovább
    Mobilitás
    Kombi újratöltve - Kia Proceed 1,4 turbó
    Kombi újratöltve - Kia Proceed 1,4 turbó

    A Kia és a Hyundai márkaépítése és fejlődése azt hiszem tankönyvi példa lesz pár éven belül az összes marketing iskolában. Tudatosság és az ebből fakadó sikeresség tökéletesen nyomon követhető náluk és talán nem is lehet ennél jobban csinálni.

    olvass tovább
    Mobilitás
    Villanyautós határérték – KIA Niro EV Mid-Range
    Villanyautós határérték – KIA Niro EV Mid-Range

    A Niroval a KIA korrigálta a csorbát, amit a Soul EV nem túl sikeres eladásai produkáltak. Emészthető formájú elektromos autót dobtak piacra ezzel a kivitellel.

    olvass tovább
    • kapcsolat
    • jogi nyilatkozat
    • impresszum
    • adatvedelem
    © feo.hu Copyright 2025 | WebSite NetSolution Media Zrt.
    • STYLE.HU

      Élni tudni kell

    • Kis színes
    • Mobilitás
    • Otthon vidéken
    • Kultúrkitérő
    • Gazdálkodj okosan
    • Csak egy lépés
    • Gasztronómia